Adsense

Isnin, 22 Januari 2018

Giant Trevally Fishing 2017 - GT Popping Expedition - Revisited

Giant Trevally Fishing 2017 - GT Popping Expedition (Revisited)
- 27 & 28 May 2017
Video Penuh Trip (41:46 m)

Assalamualaikum, salam sejahtera semua.

Rentetan trip terdahulu maka terjadilah trip lawatan semula ini. Seperti kebiasaan, trip ulangan akan dibuat apabila timbul rasa tidak puas hati dari trip sebelumnya. Untuk trip kali ini, 2 bulan yang jarak masa yang ada telah digunakan sebaiknya dari segi mencari pengetahuan tambahan berkaitan cara permainan ikan GT. Seperti biasa, pakar rujuk kami otai-otai popping tempatan menjadi rujukan selain dari Encik Google. Untuk trip ni, Abg Edi Angler Garage antara orang yang sering menjadi tempat rujukan selain dari Abg Bomba I Love You aka Mohd Shaiful antara dalang utama peracun ke "Lembah Hitam" ini.

Trip kali ini dibarisi oleh rakan-rakan lama dan juga rakan baharu. Antaranya Kem, Alan Sheridan, Cikgu Ashraf dan saya sendiri. Trip ni banyak dugaan pada awalnya, dari flight delay berjam-jam, tukar flight, dan delay lagi. Masa ni semua sumpah seranah tak mau naik MAS lagi semua keluar. Nasib nasi lemak kat atas flight sedap dan temperature marah tadi beransur-ansur hilang dan dilupakan macam tu je.

Semua kelengkapan memancing 2 kali turun naik kargo menjadi kerisauan sebenarnya berikutan kadar risiko rosak menjadi lebih tinggi. Nasib, semua peralatan dan keperluan kami selamat tiba ke Bumi Sarawak tanpa sebarang kerosakan atau kehilangan.

Video Penuh Trip: https://youtu.be/obQ_0FzB35w
Sampai sahaja di Airport Miri, kami dijemput oleh Pakcik Ramlee, kami sampai 5 Jam lewat dari masa asal dan ini menjadikan malam kami pada hari tu menjadi sangat singkat dan keberangkalian untuk mabuk (bagi saya la) lebih tinggi berikutan tidak mendapat tidur yang cukup.
Setelah semua barang dipunggah masuk ke homestay, kami terus membuat persiapan dari segi perambut dan lain-lain yang berkaitan, berbeza dengan trip sebelum ini, masa banyak berikutan sampai awal. Persedian untuk memancing inilah part paling malas dan lagi satu part nak basuh semua peralatan apabila balik nanti. haha..

Setelah selesai bersarapan, semua peralatan diangkut ke jeti.

Video Penuh Trip: https://youtu.be/obQ_0FzB35w
Jarak antara jeti dan homestay tak terlalu jauh, hanya sekitar 200 meter sahaja. Tiada masalah untuk kami membawa semua peralatan dengan mudah.

Aktiviti memunggah peralatan mancing oleh 3 sahabat. Aku tolong ambik video je.. haha.. Suasana aman disekitar jeti, nelayan awal-awal lagi telah turun kelaut.

Sport pertama kami semua pada pagi itu tidak jauh sekitar 25 minit sahaja dari Jeti. Trip ini pada mulanya rasa sedikit risau dengan keadaan air tak berapa berarus, tiada tanda-tanda Ikan GT aktif di dasar berikutan tiada langsung rising seperti trip pertama tempoh hari. Risau takut kumpau.. haha.. bukan apa sebelum trip racun yang aku tabur kira tahap Hiperbola dah.. kaw-kaw punya racun.. aku racun ketiga-tiga sahabat ni sebelum aku sampai ke rumah lagi masa trip pertama dulu. Orang pertama yang tahu aku ke sini 1st trip hari tu Kem. Sebelum sampai rumah lagi, 1 group whatapps trip repeat dah dibuat oleh Si Kem ni. Tengah tunggu Grab Car nak balik Shah Alam tup-tup di add masuk. Apa lagi... racun ditabur terus.. on the way balik sambil sembang-sembang dengan driver Grab tu terus lock tarik dan esoknya terus booking tarikh trip ni. Gila punya kerja jugak sebenarnya ni.. hahaha.

Ok balik kepada cerita trip ni. Trip kali ni berbeza, dulu 1st spot, 2 kali cast dah strike.. siap double strike lagi. Berbeza trip kali ni, strike pertama menjelang tengahari sekitar jam 1 lebih dan berturut-turut sehingga ke petang. Stress jugaklah nak menunggu 1st strike tu sebenarnya dan Akhirnya Alhamdulillah... ada hasil, ada rekod baharu, dan paling penting semua merasa lesen popping bagi trip ini. Lesen paling penting kalau tak sampai reput kena bahan nanti. haha.

Video Penuh Trip: https://youtu.be/obQ_0FzB35w
Trip kami sepanjang 2 hari ni antara trip popping yang paling seronok dan berbaloi kami kira. 10 ekor GT berjaya dinaikkan sepanjang 2 hari ini tidak termasuk yang lucut dan dibuli teruk. GT ini adalah satu-satunya GT hari kedua yang berjaya didaratkan dan menjadi rekod  baharu peribadi (26.4kg)

GT pertama pada hari Pertama

GT pembuka semangat Trip

Alan Sheridan dan GT pertama beliau, sambaran pukul curi dr GT hampir dengan boat.

Puas!!!!

Kem, penunggu setia Dek belakang, berjaya memujuk GT
dengan Rapala Khurafat (X Rap 14)

Kem, adik kepada Alan Sheridan, jangan tanya kenapa tak sama.

Akhirnya, cikgu kita, Cikgu Ashraf,
salah seorang pendidik berkaliber di Ibu Kota.

Antara angler paling rajin, macam makan steroid dia punya penangan. Orang lain dah berhenti 2 kali, cikgu masih menghayun PE8 nya.

Halco yang tak terkira di sepak GT akhirnya sangkut juga

Cikgu Mu Idola ku, Cikgu Ashraf

Puas!!!!

GT paling samseng untuk trip ni. Tak padan kecik, lari macam setan tak mau berhenti.
Dah letih last sekali kejar dengan bot.. haha

GT Terakhir untuk hari pertama

GT pertama dan terakhir untuk hari kedua, Rekod terbesar trip kali ini. Paling puas dari mula strike sehingga didaratkan berjaya dirakam lensa GoPro milik Alan Sheridan. Thank u Alan!

Hari terakhir kami sebelum bergerak balik. Muka-muka keletihan dan kesan terbakar kulit. Makan laksa sarawak dulu. Tak ada tempat boleh lawan kesedapan dan keenakkannya. Dengan hasil laut yang fresh. Kami dijamu makan sampai tak larat nak makan. Berat anda pasti akan bertambah jika bertandang kesini.. Confirm.

Dari kiri, Aku (Wanx Ismail),Idolaku Cikgu Asyraf, Kem, Wanz Mazlan, dan Alan Sheridan

Bergambar kenangan di Airport Miri sebelum meninggalkan bumi sarawak. Seperti biasa, masa ni aku dan Cikgu Ashraf dah dapat tarikh repeat pada bulan September 2017. Artikel penuh Trip Terakhir (September 2017) akan menyusul dalam masa terdekat.

Kredit buat:
Pakcik Ramlee
Wanz Mazlan
Safri Marat
Shahdan Kefli

Sekian dahulu untuk kali ini...
Terima kasih...
Terima kasih atas sokongan anda: